2010. május 8., szombat

Mini csokoládébomba- vagyis miért együnk egészségtelent, ha nem muszáj?


Ezt a desszertet az 5 perces mikrós bögrés "sütemény", illetve AzEszter gondolatébresztő posztja hozta létre.
Még vagy egy éve egy kedves kolléganőtől köremail-ben kaptam meg az öt perces sütemény receptjét (fázisfotókkal), "veszélyes süti" címmel. És hogy miért veszélyes? Írta a szerző. Mert így 5 percre leszünk egy isteni süteménytől.

Egy. Fenntartásokkal kezelem a mikrohullámú sütőben készült illetve akár csak melegített bármilyen ételt - megjegyzem, ez a poszt nem arról szól, hogy ellene vagy mellette kardoskodjak - van itthon mikró, de csak nagy ritkán, kukoricapattogtatásra használjuk.
Kettő. Nálam a "veszélyes" jelző más gondolatokat indított be, hát gyors fejszámolásba kezdtem és úgy kb. ezer (!) kalóriánál hagytam abba a hozzávalók energiatartalmának kiszámolását...Így gyorsan le is tettem arról, hogy valaha elkészítem.

Aztán nem olyan rég, Magyarország szerintem legjobb és talán legismertebb online szakácskönyv oldalán - melynek én magam is tagja vagyok - ismét rábukkantam, de különösebb jelentőséget nem tulajdonítottam neki. AzEszter bejegyzéséig.
A 19-ik legnézettebb recept (4800 recept közül!), anyukák tömkelege adja a gyerekének, és a kommenetekben lelkendeznek, hogy milyen szuper és fantasztikus és csúcs és még sorolhatnám...az senkinek eszébe sem jut, hogy gyakorlatilag semmi köze a sütéshez-főzéshez. Mert az nem sütés, hogy egy bögrében összekutyulok valamit, aztán belököm a mikróba...
Ma elkészítettem, mert nem éreztem volna tisztességesnek, hogy olyasmiről írjak kritikát, amiről azt sem tudom, milyen. Bevallom, amikor a mikróban forgott, félelem fogott el, hogy mi van, ha mégsem olyan rossz? Hiszen akkor nem rettennek el tőle az emberek, hanem elkészítik újra, és újra, és újra...
Nos, egy falat a számban, a többi a kukában végezte. Nem azért, mert ehetetlen, éppen éhhalál ellen megteszi. Az állaga gumiszerű, szinte pattogott a konyhapulton:), az íze egy egyszerű piskótafélére hasonlít. Elképzelni sem tudtam, "mit eszik rajta" annyi ember. Talán velem van a baj? Túlzottan sznob lennék gasztroügyileg? De nem-nem, hiszen egy olyan országban, ahol a kolléganők két folyosói pletyka közben a Fanta szelet receptjét adják kézről-kézre, és a munkahelyi névnapokon a sütikínálat kimerül a Fornettiben, nem csoda, ha a mikrós süti is ilyen népszerű. Dehát öt perc alatt kész van, nem érted?
Giorgio Locatelli írja az Ízek Itáliája című - számomra enciklopédikus - remekművében, hogy vajon hová vezet a világ, ha a 3 perces főzési idejű tészták ennyire népszerűek. Hihetetlen, hogy 10 perce nincs az embereknek. A minőség rovására akarnak 7 percet spórolni az életükből. 7 percet?!
Nos, az alábbi desszert elkészítése közben szándékosan mértem az időt.
11 perc.
Ezek után az időhiányra, és arra hivatkozni, hogy "nem tudok főzni", botor dolog volna.
Pénz?
Kiszámoltam, még 500 Ft sincs. Nyilván nem Valrhona csokoládét használtam:) Mennyibe is kerül egy tojásporral, adalékanyagokkal és növényi alapú tejszínpótlókkal készült szelet sütemény a sarki talponálló curászdában???
Igen, ez is kalóriabomba, tehát ebben a formában egészségtelen (hozzáállás kérdése). Viszont nem mikrós, nem junk food, sőt, egy elegáns ünnepi vacsorán is megállja a helyét. Mondjuk málna vagy ribiszke szorbettel...
Megjegyzés: az elkészítés rövidebb ideig tart, mint ahogy a sütő előmelegedne :)

Mini csokoládébomba recept (2 főre)
7 dkg magas kakótartalmú étcsokoládé (70 %)
6 dkg vaj (plusz a formák vajazásához)
2 púpozott ek. liszt
fél ek. kakaópor (plusz a formák szórásához)
2 egész tojás
2 ek cukor

Elkészítés:
Először is, eldöntjük, hogy ennénk valami igazán csokisat, ami maga a bűn. :) (Pár másodperc.)
Miután ezt elhatároztuk, a sütőt bekapcsoljuk, előmelegítjük 240 fokra (gázsütőn legmagasabb fokozat), valamint egy kis lábosban nem túl sok vizet felteszünk forrni. (fél perc sincs).
2 db szuffléformát alaposan kivajazunk és kakaóporral "kilisztezzük". (1 perc).
A csokoládét és a vajat lassú vízgőz fölött felolvasztjuk Opció: aki nem akar a vízgőzzel vacakolni, nagyon kis lángon, óvatosan, először a vajat, majd a csokoládét is beletördelve is felolvaszthatjuk. Lásd képeket alább. (3 perc).
(Amikor már így néz ki, mint a képen, a tűzhelyet el is zárhatjuk, az olvasztott vaj és a lábos hőjétől a csokoládé is felolvad.)


Íme:

Az olvasztott vajas csokiban kis kézi habverővel, vagy akár fakanállal elkeverjük  a cukrot, a kakaóport, a lisztet, végül a tojásokat. (1 perc.)


A masszát a szuffléformákba kanalazzuk (fél perc) és pontosan 7 percig sütjük. (A kérge ezalatt megsül, de a belseje folyós marad...yummie...)


A szuffléformákat egy tányérra borítjuk, kicsit várunk, majd a formát a tányérhoz odaütve leemeljük a sütink tetejéről.
Azonnal tálaljuk, majd begyűjtjük az elismeréseket.

12 megjegyzés:

  1. IGEN, IGEN, IGEN!!!
    Ezt már láttam fenn a várakozó között, és azért írtam vagy írtam volna kommentet, mert innen hiányoltam! :-)
    Annnyira jó ötlet! olyan büszke vagyok rád! :-)))
    Egy észrevétel...csak a marketing kedvéért: szerinted nem lehetne inkább simán alacsony höfokon egyszerüen felolvasztani a csokit? pl. Elöször a vajat, aztán abba a csokit, így nem ég meg.
    A vízfürdö szó olvastán azonnal tovább fognak kattintani, mert edény meg elökészítés, plusz van, aki azt sem tudja, mit jelent.
    Ha tényleg a mikrós bögresüti helyett nyomod, talán érdemes lenne kevésbé profin csinálni. :-p
    Ès tuti, hogy úgy is szuper.
    Szerintem.
    A poszt szuper, úgy ahogy van! Sok új gondolatom támadt miközben olvastam!
    Például, hogy felelösség, amit feltöltünk.
    Hiszen azt utána emberek fözik és eszik meg. Jó esetben... :-p
    Tehát: ROHAMRAAAAA!!!!

    Puszizlak!

    VálaszTörlés
  2. Szia Eszterke!!!
    Jólesett a megjegyzésed nagyon!
    De azonnal szöget ütött a fejembe, hogy: Te látod a várakozó recepteket????? De jó...ilyen háziasszony vagy moderátor vagy mi jogosulság kell hozzá? Nyilván a sajátomat látom, másét nem....:(((((
    A recept nem teljesen az 5 perces bögrés süti "konkurrenciájának" indult, nem is lehetne oda lealacsonyítani, szegényke megsértődik és többép nem sikerül :))) legfeljebb az elkészítési idő tekintetében lehetne egy lapon említeni vele.
    Egyszerúen csak arról, hogy igazán nem lehet az időhiányra fogni, ha minőségit akarunk.

    VálaszTörlés
  3. Besegítek Petráéknak gyomlálni az alapanyagok részt, bár mostanság sajnos arra is elég kevés időm jut. Szóval, ezért van, hogy látom a reciket. De ennél többet nem.
    Legközelebb ezt fogom kipróbálni, ha lemegy a vércukor szintem. Az ilyen tömör csoki gyönyöröket nagyon imádom!
    Puszi!

    VálaszTörlés
  4. Jajj, de szívesen csinálnám én ezt...
    Hogy lehet ilyesmit elérni? :(
    Puszi

    VálaszTörlés
  5. Sehogy. :-)
    Biosz tanárként megvan az az elönyöm, hogy jobban ismerem a füket-fákat-zöldségeket-gyümölcsöket, meg egyebeket, mint a sima felhasználók. Ès mivel ez a rész elég hiányos volt eddig, ezért besegítek, de csak lexikális szempontból. Ès csak ebbe. Amint kész vagyok, a hozzáférést visszadom. Onnantól nincs szükségük rám. Ez Petra oldala. Nem a miénk. :-)

    VálaszTörlés
  6. Amúgy ez nem kifejezetten publikus...Bocsi, az elszólásért.

    VálaszTörlés
  7. Nem is azért írtam, csak szeretem az ilyesmit.
    Persze, ez a Petra oldala (sajnos :)))) kár, hogy nem mi találtuk ki, az ötlet zseniális.
    Ja, és képzeld, pótanyukám, aki a megyei kórház éttermének (ne menzára gondolj, isteni a kaja) vezető helyettese, mesélte, hogy ők is onnan szemezgetnek. Amikor 2 éve ott raboskodtam 2 hétig, a kajcsi volt a legjobb dolog az egészben:))) (minden nap hozott nekem á la cart ebédet)moussakát ettem, meg mindenféle sertésszüzeket, stb (egy kórházi "menzán" !!! :)))Tőle ismerem az oldalt, de még csak pár hónapja vettem rá magam, hogy én is beküldjek recepteket.

    VálaszTörlés
  8. De régen is volt... még a neolitikumban, talán az igazsevolt parcella legeldugottabb, gazlepte márványlapjai mögött eldugva még fellelhető. Pont ilyen ínycsiklandozónak képzeltem egykor, pont ilyen egyszerű nagyszerűségnek. A hovalett érzés maga alá temet lassan, így be is fejezem. Öregszem.... és ezzel korrelál a szentimentalizmusom. Köszi a blogot, majd egyszer talán elmesélem, milyen véletlenek láncolata folytán találtam rá ma.
    Hanyatt dobom a homlokom és beráncolom a biztonág kedvéért. Nehogy már eluraljon a jókedv:)
    Jó éjt!

    VálaszTörlés
  9. A hétvégén megcsináltam, isteni volt!
    A sütő még be sem melegedett, mire elkészültem a formába öntéssel. Tényleg nagyon gyorsan megvan, a 7 perc is elég volt, bár először nem hittem el. Köszönöm.

    VálaszTörlés
  10. Kedves Nora, örülök, ha ízlett! :) Most egy fehércsokis-epresen töröm a fejem :)

    VálaszTörlés
  11. Valahogy idekavarodtam ehhez a cikkhez, de örülök, hogy megtaláltam :) 100%osan egyetértek az általad leírtakkal. Én akkor akadtam ki, amikor egy FBra felrakott videóban nyilatkozták, hogy a palacsintát palacsinta porból készítik... Később láttam egy szupermarket sütési kellékek során, hogy nem csak palacsinta, hanem muffin, kókusztekercs és sok egyéb por is kapható... Hihetetlen, hogy ezeket az egyébként is 15-20 perces dolgokat is van, aki előre gyártott, tartósító- és emulgálóakámicsináló szerekkel vegyített porból készíti ésss teszi oda gyerekek asztalára... Mondjuk nem szeretek bíráskodni úgy, hogy nincs még gyerekem, de merem remélni, hogy soha nem kényszerülök arra, hogy ilyen sütivel boldogítsam őket :(

    VálaszTörlés
  12. Nagyon egyet kell értsek veled. Az embernek kell, hogy legyen napi 30 perce arra, hogy friss ételt tegyen a szerettei elé. A Fanta szeletet készítő hölgy is panaszkodik, hogy nincs ideje, de az esti szappanoperát van ideje megnézni. Én van, hogy olyankor készítem elő a következő napi főznivalót, hogy amikor hazaérünk, akkor hamar elkészüljek.
    A muffin és palacsinta porból készítése teljesen érthetetlen számomra. Nem egy nagy dolog kikavarni.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails