2011. október 21., péntek

Első marcipánbevonatú tortám, avagy bakik a konyhában



Nem, nem ufótorta, nem is gilisztakaki, se nem ektoplazma, hanem marcipán, némi zöld ételszínezékkel.  (Hogy miért nem lett lila, arról később.)

 Életem első marcipánnal bevont tortájának története. 
Az Aldiban potom pénzért lehet most marcipánt venni, 200 gramm 300 Ft (gyártó Zentis) szépen nyújtható, natúr marcipántömb. Vásároltam belőle egy hadseregre valót és ezen felbuzdulva jött az ötlet, hogy a tortát ezzel fogom bevonni. Ez elég nagyképű vállalásnak tűnik így utólag, hiszen még sosem csináltam ilyet. Mégsem (csak) a marcipán babrált ki velem. A sütignómok mindig akkor támadnak, amikor az ember "nagyot akar alkotni", mint jelen esetben, tudniillik születésnapi ajándékba vittem  Beának, kedves szobatársamnak.
Question one. Mitől lesz a marcipánmassza hófehér (vagy az nem is marcipán, hanem fondant)?
Ez a szín így nem maradhat, ez kábé a félfamentes rajzlapra hasonlít, színezzük be. Hazafelé jól kigondoltam, hogy az előző este a hűtőbe kiolvasztani tett dobozos szeder leve pont megfelelő lesz erre a célra. Hazaérve hűtő kinyit...mindenhol szederlé-folyam (lyukas volt a nejlon.) Nnna, már csak egy hűtőtakarítás hiányzott mára.
Így lett zöld.
A tészta és a krém külön-külön kb. negyed óra alatt abszolválható, készen is voltam mindennel, a marcipán is zöld volt már, és az összeállított torta is  a hűtőben pihent  egy ideje. Naivan azt gondoltam, ennyi idő alatt biztosan  meghúzott a zselatinfix. Levettem a tortaformát. Kár volt. Akcióba lendült a sütignóm-hadsereg. A krém kétoldalt elkezdett kifelé terjedni, a felső tésztalap pedig lefelé.  Forma 1-es szerelőket meghazudtoló részidővel elmostam-eltöröltem a tortakarikát és visszaapplikáltam a tortára. Jobb ötlet híján a fagyasztóba tettem, ahol egy óra alatt csodálatosan megdermedt.
Ezután rátettem a kinyújtott marcipánmasszát, amiről kiderült, hogy túl vékonyra nyújtottam (ergo legközelebb több marcipán kell hozzá). Ennek ellenére szépen rásimult, csak imitt-amott átlátszódott a barna piskóta, illetve picit megszakadt (továbbá másnap reggelre a torta krémjétől kissé felpuhult, ettől fényes itt-ott.) A  levágott marcipánrészekből ezért a torta  anyagfolytonossági hiányait kendőzendő, hurkákat sodortam és azzal díszítettem.
A végeredmény olyan erősen 4-es alá, már ami az esztétikumot illeti, de az íze a visszajelzések szerint nagyon jó lett, el is fogyott ma a munkahelyen mind egy morzsáig.

A manócska Dávid kollégám kedvéért :)





Szedres-mascarponés torta marcipán bevonattal
Hozzávalók egy 20, max.22 cm-es tortaformához

Tészta:
20 dkg liszt
15 dkg porcukor
1 tojás
2,5 dl kefir
3 dkg kakaópor
12 dkg olvasztott vaj
1 csomag sütőpor

Összekeverjük,vajazott- lisztezett formában 180 fokon tűpróbáig sütjük. (kb 40 perc). Hűtjük, 2 lapba vágjuk.

Krém:
500 g mascarpone
2 dl tejszín
1 csomag zselatin fix
ízlés szerint porcukor



Elkészítés:

A krém hozzávalóit alaposan kikeverjük. 2-3 evőkanálnyit tegyünk félre a tetejéhez.

A tortaforma aljára rakjuk az alsó tortalapot, erre rákenjük a krém egyik felét. Rárakosgatunk kb. 300 g szedret, majd rásimítjuk a maradék krémet. Ráhelyezzük a másik tortalapot, és a tetejét vékonyan megkenjük a félretett krémmel. 

Hűtőben egy éjszakán át (vagy fagyasztóban egy órán át :) ) dermesztjük.

A bevonathoz 350 g marcipánmassza szükséges (én csak 200 grammot használtam, ezért lett vékony), amit tetszés szerint pár csepp ételszínezékkel (vagy a szeder levével) színezünk, majd porcukorral megszórt felületen kb. 2 mm-esre nyújtjuk. Rásimítjuk a tortára, a lelógó részeket levágjuk. A tetejéről egy ecsettel söpörjük le a porcukrot.  Tetszés szerint díszítjük. A legegyszerűbb megoldás, ha a kis golyókat formázunk belőle és azzal "bepöttyözzük" a torta tetejét. Tálalásig hűtőben tartjuk.

Azért nem lett olyan rossz :)

28 megjegyzés:

  1. Nekem nagyon tetszik, kívül is-belül is!:)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Erika! A lényeg, hogy finom lett. :)

    VálaszTörlés
  3. Hát ez nagyon jóóóó,tetszik ez a szín meg ez a hurka-design :)

    VálaszTörlés
  4. Jól néz ki!Ez a story hasonlít az én Dobostorta akciómhoz!:)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem többféle minőségű marcipán van. Ez az Aldis tapasztalatom szerint jobb minőség (nagyobb a mandulahányada), viszont nem annyira alkalmas tortabevonásra. Inkább sütemények belsejébe jó.

    Az itthoni gyártmányú színes marcipánokban több a cukor, jobban hasonlít a fondanra - könnyebb formázni.

    VálaszTörlés
  6. Mintha magamat és a cappucino kálváriámat olvasnám... Annyira örülök - ne értsd félre ;) - hogy nem csak én bénázok a konyhában. A lényeg,hogy az íze jó és ha nem írod le a sztorit fel sem merül bennem, hogy ilyen bakik vannak a háttérben ;)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szééééép kivül-belül!!!!!!
    Jót mosolyogtam a storyn.
    A szülinapos biztos örült a meglepinek.

    VálaszTörlés
  8. Szerintem jó lett.
    A sztorit meg akár én is írhattam volna,mert tényleg igaz,hogy ha az ember lánya akarja,odateszi magát és szépet akar,akkor balul sül el,vagy nagyon megkínlódik vele.
    Valahogy azonban mindig jó lesz :-)

    VálaszTörlés
  9. Meg kell írnom nektek (mint a szülinapi torta címzettje), hogy a torta szuperul nézett ki kívül is és belül is, valamint isteni finom volt! Én nem láttam semmilyen folytonossági hibákat, és a végeredmény nem feltételezte az előzményeket... Köszi Juci! ja, és én is feltétlenül elkészítem legkésőbb a fiam szülinapjára :-) Bea

    VálaszTörlés
  10. Jaj, az a szelet! :)
    Viszont - és most okoskodni fogok, holott annyira nem értek hozzá - nem a krémtől "folyt meg" a marcipán, inkább azért, mert fagyóban volt a torta. Így rácsapódott a pára. Aztán lehet nincs igazam :D

    VálaszTörlés
  11. Gomba, a marcipán nem volt a fagyóban, csak maga a torta, sajna vékony volt a marcipán réteg, és átnedvesedett a krémtől, ez biztos, mert csak a tetején, és a "hurkák" meg tök szépen megmaradtak, mert azok vastagabbak voltak.

    VálaszTörlés
  12. Tudom, hogy csak a torta volt ott. Én is azt írtam. Mivel a torta folyamatosan melegedett, a marcipánon csapódott le.

    VálaszTörlés
  13. Fú, akkor igazad lehet...erre nem is gondoltam :) mindegy, legközelebb kiderül. 1. nem rakom a fagyóba, 2. vastagabb marcipánnal lesz.

    VálaszTörlés
  14. szia, nekem nagyon bejött a tortád, én is így jártam először mire rájöttem a "nagyok" a bevonást fondanttal készítik így az nem csúszik le a tortáról és kívül nem kell nagyon krémmel bevonogatni. Ki fogom próbálni! Köszi

    VálaszTörlés
  15. Szia. Megnéztem, az Aldis marcipán 54% mandulát tartalmaz, mondhatjuk rá, hogy 1-es. Bevonásra 2-es vagy 3-as marcipánt használj, azzal nem lesz gond :). Ez a jobb minőség, de bevonásnál minél nagyobb a cukortartalom, annál könnyebb dolgozni vele.
    Andi

    VálaszTörlés
  16. Köszönöm Andi! Igen, én s néztem a papíron, hogy jó sok mandula van benne!

    VálaszTörlés
  17. Ha javasolhatok: én belga kettes marcipánt szoktam használni, sokkal jobb minőségű, mint pl. a Szamos, rendelni a teabolt.com oldalról szoktam (ha nincs fent, akkor írok nekik, és küldik), 10 dkg 340 Ft, egy normál méretű tortára 20 dkg elég.Máshol még nem nagyon láttam ilyen minőséget ilyen áron. Nem fehér, hanem szép sárgás, ugyanakkor könnyű dolgozni vele.
    A Szamosé nagyon cukros, azt nem szeretem.
    Andi

    VálaszTörlés
  18. Hűha Andi, Te nagyon penge vagy marcipán ügyben! Köszi az infót! Én még csak most ismerkedem vele....és az szted járható út, ha az aldisat összegyúrom porcukorral? vagy ez baromság? Csak azért, mert van 6 csomaggal :)

    VálaszTörlés
  19. Strawberry, tuti Gombánál a pont.
    Most nem keresek vissza, hogy linket tegyek, de nálam júliusban Kiffiú autós tortájánál lett ugyanez a baki. Torta fagyasztóban volt, fondant nem. És mégis: izzadt, fényes....sok efféle baja volt. Egyből tudtam, hogy a fagyasztózás a hunyó.

    ettől most tekintsünk el, s vegyük alapnak az ünnepelt véleményét: a torta kiváló lett. ha több időd lett volna, te sem a fagyasztót veted be először.

    VálaszTörlés
  20. Szerintem járható, hogy vastagabb porcukor ágyon nyújtod. Én szoktam alá kicsit sűrűre forralt lekvár kenni (a tortára), plusz segítség, ha vastagabbra hagyod és úgy adagolod a porcukrot, hogy sprődebb legyen a marcipán. Én imádom, nálam a tortába is megy mindig egy réteg:)
    Andi

    VálaszTörlés
  21. szerintem nagyon jó lett a torta, nem lehet észrevenni a hibákat.
    A tortabevonásra háromszoros marcipánt kell használni, és egy 26cm tortára fél kiló kell, hogy jól be lehessen vonni, ami megmarad ( mert az egész nem fogy el ) azt másra el lehet használni. Én a tegnap csináltam és nem volt fél kilóm valamivel kevesebb volt, nem sikerült teljesen bevonni.

    VálaszTörlés
  22. Szia!

    Megkérdezhetem hány cm-es formában készült a torta? Fontos lenne, mert 26-osban szeretném készíteni, a Tied kisebbnek tűnik, akkor viszont arányosan emelnem kell az adagokat. Köszönöm: M.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Szedres-mascarponés torta marcipán bevonattal
      Hozzávalók egy 20, max.22 cm-es tortaformához".......

      :)

      Törlés
  23. Jajjj, ne haragudj, kissé szelektíven olvasok és mindig a hozzávalókkal kezdem. Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  24. Szia!
    A krémbe milyen tejszín kell? Főző vagy hab? Még nem csináltam ilyet :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails