2010. október 28., csütörtök

Portugál töktorta


Haloween, sütőtökszezon, mi más lehetett volna, mint a töktorta, amit - ismét -  Christian Teubner zseniális könyvéből kölcsönöztem.

Nem egy habos-krémes tömény édesség, azokat sose szerettem, viszont éppen elég szaftos krém nélkül is, (édesnek is elég édes :) ) és olyan jó karácsonyelőt idéző citrusos íze és illata van...
Hosszúnak tűnhet a hozzávalók listája, illetve a leírás, de egyáltalán nem bonyolult elkészíteni, kezdő háziasszonyok is nyugodtan nekifoghatnak. Haloween-napi házibulik éke lehet.

Tipp: ajánlatos fogyasztás előtt egy nappal készíteni. Ahhoz, hogy a citrusok íze egyenletesen átjárja a tésztát, idő kell. És milyen igaz (ezt a kis megjegyzést ugyanis csak másnap olvastam, miután megállapítottam, hogy ma bizony sokkal finomabb...vajon miért? :DDD)


Hozzávalók egy 26 cm-es tortaformához:
az omlós tésztához:
(itt cseppet eltértem a recepttől, mert van egy kipróbált, sosem leragadó omlós tészta receptem, és azon még Christian Teubner kedvéért sem változtatok, akármilyen szaktekintély is...:) )
szóval:
200 g liszt
100 g hideg vaj kockára vágva
50 g porcukor
csipet só
1 tojás

a "tökös" tortához:
250 g sütőtök (héjastul)

6 tojás
50 g kristálycukor
1 narancs és 1 citrom reszelt héja
100 g finomra vágott, kandírozott narancshéj (orangine, Lidl-ben potom pénzért kapható)
50 g liszt
1 tk őrölt fahéj
250 g darált mandula (hámozatlan)
120 gr porcukor

a sziruphoz:
40 g cukor
1 narancs és fél citrom leve
2 cl narancslikőr (nekem csak citromlikőröm volt itthon)

továbbá:
vaj és zsemlemorzsa tortaforma kikenéséhez/szórásához
120 g narancslekvár
80 g szeletelt mandula

Elkészítés:
Az omlós tészta hozzávalóiból homogén tésztát gyúrunk és folpackba csomagolva hűtőbe tesszük.

Közben elkészítjük a tökös tortát.

A sütőtökcikke(ke)t enyhén sós vízben puhára főzzük, meghámozzuk és nagyon apró kockára vágjuk. Félretesszük.
6 tojás sárgáját habosra keverünk a kristálycukorral, majd hozzáadjuk a reszelt narancs-és citromhéjat és a fahéjat.

A tojásfehérjét kemény habbá verjük, majd a végén apródonként hozzáadjuk a porcukrot (jó kemény, nem összeeső habot kapunk.)

A tojássárgájához adjuk a többi hozzávalót az alábbi sorrendben:
először a fehérjehabot beleforgatjuk, majd a felaprózott sütőtököt, végül a lisztet és a darált mandulát. Óvatos mozdulatokkal doldozzunk, hablapáttal. Habos masszát kell kapnunk.
Kivajazunk és zsemlemorzsával megszórunk egy 26 cm-es tortaformát, a masszát beleöntjük és 200 fokon 25-30 percig, világos barnára sütjük.
10 percig pihentetjük a sütőformában, az oldalán egy kést végigfuttatunk, a peremet lekapcsoljuk, majd lecsúsztatjuk a sütőforma aljáról.

Az omlós tésztát kinyújtjuk és a tortaforma aljába illesztjük, majd kb. 15 percig sütjük 180 fokon, világosbarna színűre.

Közben elkészítjük a szirupot: a narancs-és citromlevet egy lábasban összekeverjük a cukorral, és kis lángon 3 percig forraljuk. Amikor kissé kihűlt, beleöntjük a likőrt.

Az omlós tésztát még langyosan megkenjük narancslekvárral.

Erre az alapra ráhelyezzük a töktortát és egyenletesen meglocsoljuk a citrusos-likőrös sziruppal. (Tipp: én az oldalára a maradék szirupot kikevertem egy kis narancslekvárral, hogy jobban odaragadjon.)

Serpenyőben előzőleg szárazon megpirított szeletelt mandulával, majd végül porcukorral megszórjuk.

7 megjegyzés:

  1. Strawberry!

    Istenien néz ki, szeretem az ilyen sütiket.:-))

    VálaszTörlés
  2. Szia gesztenye, ajánlom, feltételn próbáld ki, míg tarta tökszezon! Juci

    VálaszTörlés
  3. Szépséges a torta és a tányér is! Hol lehet ilyen csipkés szélű tányért beszerezni?
    Timi

    VálaszTörlés
  4. Szia Timi, ez egy vicces történet :))) Nézd meg a knorros bejegyzés végét, láthatod, hogy valójában csészealj, csak nagyobb. Ma vettem, azzal a céllal mentem a boltba, hogy ilyet vegyek tányérban, de nem volt, de majd próbálnak szerezni. Viszont a teáskészletnek nem tudtam ellenállni, imádom őket, már most a kedvenceim. Kérdésedre válaszolva a Miskolc plazában lévő lakber.boltban. DE szerintem máshol is előfordul dögivel, BP-en tutira.
    Juci

    VálaszTörlés
  5. Köszi, majd nyitott szemmel járok!:) Megnéztem a másik fotót, csészével vagy anélkül, de gyönyörűek! Timi

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Szerinted úgy milyen lenne, ha elősütném az omlós tésztalapot, rákenném a lekvárt, ráönteném a habos masszát, végül megszórnám mandulával, és így egyben sütném meg?
    Anna

    VálaszTörlés
  7. Szia Anna, ezt nem javaslom Neked, ugyanis a tökös masszának 30 perc sütési idő kell, és a lekvár ezalatt tuti szétfolyik, kiszivárog a tortaformából, lecsorog a sütő aljára és odaég. :DDD(vagy minimum szétáztatja az omlós lapot) Szerintem azért a 10 percért nem érdemes reszkírozni.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails