2011. november 27., vasárnap

Első bejglim advent első vasárnapjára


Lehet, hogy hihetetlen, de még soha életemben nem sütöttem bejglit. Tudom, ássam el magam, de minimum bujdokoljak el jó messzire. Ha túlestetek az első sokkon, elárulom, miért. Azért, mert nem szeretem. (Most jött a második sokk.) Nem akarok antiszociálisnak tűnni, de nekem a karácsony és a bejgli között sohasem volt egyenlőségjel és szerencsére abba  a hibába sem szoktam esni, hogy az ünnepekkor mértéktelen evészeteket csapok. Persze vannak olyan ételek, amik nélkül a karácsony - a mi családunkban is - elképzelhetetlen, mint pl. a töltött káposzta és  karácsonykor pl. mindig sütök libamájat. 

De a bejgli sosem volt  a listán, s gondoltam, az idén megtöröm ezt a sort, ha másért nem, legalább a szülők kedvéért. 

Annyiban nem klasszikus, hogy nem dió- illetve máktöltelékkel készült, hanem mogyorósan és mandulásan. 

Kicsit  nagyon izgultam, mert azért a bejglisütés nem éppen egy egyszerű dolog, szerintem sokaknak szerepel a főmumus listán. Jól sikerült, és csak egy helyen repedt ki egy picikét.

A receptet a Nagymama receptjei c. könyvből kölcsönöztem (Szalay Kiadó, 2005.)

Az idei anventi tálam, ha érdekel, hol szereztem be, kommentben elárulom.


Hozzávalók 2 rúdhoz:
50 dkg liszt
16 dkg hideg zsír
8 dkg cukor
175 g hideg tejföl
fél csomag (6 g) sütőpor
10 g élesztő
1 tojás

töltelék:
30-30 dkg darált mogyoró és mandula
15-15 dkg porcukor
1.5-1.5 dl tej

Elkészítés:
Először elkészítjük a töltelékeket. A darált mogyorót és a mandulát (lehet dió, illetve mák is) 1-1 lábosban összekeverjük a cukorral és leöntjük forró tejjel, majd összefőzzük kb. 2 perc alatt. Hűtjük. Aki szereti, mazsolával is gazdagíthatja a tölteléket. 

A tésztához a lisztet elkeverjük a sütőporral. Az élesztőt pici meglangyosított tejfölben alaposan elkeverjük, majd  a többi hozzávalóval együtt a liszthez adva összegyúrjuk. Szépen összeállt, közepesen lágy tészta lett.
2 cipóra osztjuk és alaposan lisztezett deszkán egyenként 25 x 35 cm-es téglalapba nyújtjuk. Vigyázzunk, ne legyen vékony a tészta, mert akkor sütés közben kireped.
Megkenjük a töltelékkel. A tészta két keskenyebb oldalát kissé visszahajtjuk, majd  a tésztát a hosszabb oldalánál fogva feltekerjük. A másik tésztabucival ugyanígy járunk el.

Sütőpapírral borított tepsire tesszük, hurkapálcikával a tetején és mindkét oldalán 3-4 lyukat szúrunk bele és megkenjük tojássárgával. Hideg helyre tesszük. Ha megszikkadt a sárgája, kissé felvert tojásfehérjével is megkenjük, majd 160 fokra előmelegített sütőbe toljuk. 1 órán át sütjük. Ha nagyon pirulna a teteje, egy alufóliát borítunk rá.



11 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta a bejglid, én csakis diósan szeretem! Nagyon cuki az adventi tálad, föleg a kislány, meg a kisfiú :)

    VálaszTörlés
  2. De ez nem u-s :P Viszont tipp: legközelebb tegyél rumot és citromhéjat a diós töltelékbe :) A mákosba citromhéjat, szegfűszeget és birsalmát...ISTENI!! :)

    VálaszTörlés
  3. Emőke: nem, sajna...de végül is mindegy, mert úgyse eszem belőle :). Igen, a recept a mákoshoz és a dióshoz is írt citromhéjat, de mivel ez mogyorós (illetve mandulás) nem tettem bele.

    VálaszTörlés
  4. Bors, Petra, köszi! A tálat tegnap vettem, pontosabban megrendelésre készítették nekem és rögtön a kedvencem lett! A figurákat én kértem rá, meg hogy olyan legyen, mintha esett volna a hó :)

    VálaszTörlés
  5. Az egész írásból áradt a szeretet,igazán meghatott.A bejglinek pedig így KELL kinéznie,csodás.Biztosan rendkívüli finom is.Boldog Karácsonyt Neked és minden kedves hozzászólónak,Szegedről.......

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jól néznek ki, ki kellene próbálni!:) Biztos nagyon finomak is!

    VálaszTörlés
  7. fel a fejjel, én sem szeretem a bejglit :)) a családom sem, úgyhogy nálunk karácsonykor stollen szokott lenni. azzal együtt, ahogy itt többen is említették, nagyon klassz lett a végeredmény - mi lenne, ha még szeretnéd is? ;)

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörűek, gratula! Kipróbálás előtt állok, és a recept kiírása közben merült fel bennem, hogy a tésztában is van-e tojás? Vagy amit a hozzávalók között írsz az csak a megkenéshez kell?

    VálaszTörlés
  9. Szia Kata, a tésztába is kell tojás, plusz külön a megkenéshez!

    VálaszTörlés
  10. Szia Kata, a tésztába is kell tojás, plusz külön a megkenéshez!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails